joi, 28 februarie 2013

Relatări din cele două Românii

   Bună de dimineaţa asta ucraineană cu mofturi româneşti. Neîntemeiate. Am terminat de vizitat o Românie frumoasă pe care din păcate nu o preţuim, am terminat de ascultat măicuţele domnului care dacă te prind cu aparatul foto, te blesteamă, am terminat sarmalele. Toate. Am terminat energiile negative. Şi pozitive. Relatări despre o Românie bolnavă, nepansată, relatări despre miracolele nefăcute, despre hotelurile cu pretenţii dar fără oameni. Succes. România lui Andrei e şi a noastră dar şi a lor, mai mult a lor. Dacă de la Dorna nu am mai scris nimic, scriu acum. Muzeul oului, garaje cu sculptori celebri a căror nume stau pe afişele marilor festivaluri din Europa, muzeele poporului, mânăstirile galbene, roşii şi albastre - toate verzi, peripeţiile din Rarău, unde 5 ore am muncit, noi jurnaliştii tineri, pentru a scoate autocarul din zăpadă, cu lopeţi, cu piatră de râu, cu nisip de sub poduri fără cărare, cu îngheţ fizic dar cu spirit pozitiv şi sincer - nu am făcut altceva decât să le dăm autorităţilor posibilitate să se laude în ziare că au făcut şi sunt salvatori. Sunt neînsemnaţi. Asta doar de amintit. Restul e plăcere.
   Suntem în România din Ucraina. Povestea abia aici începe. Basmul se povesteşte. Suntem în ziua a noua şi suntem destul de bine înfipţi în realitate. Nu facem compromisuri, nu promovăm mediocritatea, facem din Bucovina din cele două Românii - din zona ei de munte - un brand real, nemutilat, matur.
   Povestea începe la Cernăuţi, unde străzile par triste fără primar, unde Eminescu este preţuit în egală măsură  cu Taras Shevchenko, unde blocurile au locul loc şi istoria locul ei. Istoria, da. Mai apoi am văzut splendoare de cetăţi, Hotin şi  Kamenet - Podolsk, am fost pe la Boian, mânăstirea Sfânta Ana de la Văşcăuţi, şi am terminat cu ziua a noua la Cosiv într-un muzeu de meşteşug popular, interesant, pentru că am găsit şi istoria răsculaţilor din Ucraina într-o cameră bine ascunsă.
   Aşteptăm ultima zi de caravană, cu cer senin şi oameni voioşi, înspre buna împlinire a proiectului şi a bunelor relaţii dintre cele două Românii.









   Pe curând.

Niciun comentariu: